El feudalisme digital

Byung-Chul Han
Byung-Chul Han

La pandèmia tindrà conseqüències que transformaran al conjunt de la societat en una quarantena permanent en la qual cadascun serà tractat com un perill en potència. Aviat s’imposarà la idea que la lluita contra la pandèmia indica actuar a petita escala, posant el focus en la persona, l’individu. Però el liberalisme no permet fàcilment un procediment d’aquest tipus. Una societat liberal es compon d’individus amb llibertat d’acció que no autoritzen la ingerència estatal. La sola protecció de dades impedeix la vigilància a petita escala de les persones. La societat liberal no contempla la possibilitat de fer de les persones, individualment, l’objecte de la vigilància. Occident arribarà aviat a una conclusió fatal: que l’única cosa capaç d’evitar el tancament total és una biopolítica que permeti tenir accés il·limitat a l’individu? Occident conclourà que la protegida esfera privada és justament el que ofereix refugi al virus? Però reconèixer això significa la fi del liberalisme tal i com el coneixem. Qualsevol que es mogui posa en risc la seva vida i la dels seus. El control de la pandèmia s’està digitalitzant. No sols la combaten viròlegs i epidemiòlegs sinó també enginyers informàtics i especialistes en big data. A Àsia continua imperant una societat disciplinària, un col·lectivisme amb forta tendència al disciplinament. S’apliquen sense més mesures disciplinàries radicals que trobarien fort rebuig per part dels europeus. No les hi percep com a restricció dels drets individuals sinó com a compliment de deures col·lectius. La vigilància panòptica no és un fenomen exclusivament asiàtic: estem vivint en un panòptic digital global. Les xarxes socials també s’assemblen cada vegada més a un panòptic que vigila i explota als usuaris. L’alarmant del panòptic no és l’estructura en si, sinó l’impacte psicològic que exerceix. El fet que existeixi la possibilitat de ser observat, encara que no hi hagi constància real que sigui així, ja modifica el teu comportament. La pandèmia ens porta cap a un règim de vigilància biopolítica. La societat de la vigilància digital està experimentant una expansió biopolítica. No sols les nostres comunicacions, també el nostre cos, el nostre estat de salut, s’està convertint en objecte de vigilància digital.


> Per això la importància d'un servei d'aquest tipus
> El Clarin (Argentina) 
> Byung-Chul Han

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: